Loading...

VR MULTIPLAYER TRAINING

PROBLEEMSTELLING

Smit en Partoens heeft XR benaderd met de vraag of XR een applicatie voor Smit en Partoens kan maken die middels de techniek VR een realistische brandveiligheidstraining kan simuleren. Daarnaast hadden ze de eis dat meerdere personen (2) deze training gelijktijdig moesten kunnen volgen en kunnen samenwerken. Tot slot was er nog een eis dat er een mogelijkheid moest zijn om het “publiek” mee te kunnen laten kijken met beide spelers. Zo kunnen ze na de training deze klassikaal evalueren en technieken ontwikkelen om slim in deze situaties te handelen. Dit alles moest draaien op de low-end Oculus Go VR bril welke ze reeds hadden aangeschaft.

OPLOSSING

Het uiteindelijke eindproduct is een realistisch ogende VR applicatie welke is geoptimaliseerd voor apparatuur met low-end hardware. Om het publiek te laten meekijken is daarnaast ook een dashboard applicatie gemaakt die meekijkt met de spelers. Daarnaast kan middels de dashboard applicatie in de VR brillen de omgevingen op afstand worden gestart om zo in elke VR bril automatisch het juiste level te laden. Zo kun je middels 1 applicatie meerdere VR brillen gelijktijdig aansturen (uitbreidbaar tot max. 20 gebruikers). De dashboard applicatie is gemaakt voor windows en de VR applicatie voor android (Oculus Go).

FUNCTIES

  • Volledig interactieve 3D omgeving geschikt voor de Oculus Go.
  • Bewegen gaat middels teleporteren middels de Oculus Go afstandsbediening.
  • Multiplayer, dus met meerdere personen tegelijk te spelen om samen te kunnen werken
  • Aparte dashboard applicatie zodat op afstand meerdere omgevingen gelijktijdig kunnen laden en aangestuurd kunnen worden.
  • Dashboard applicatie uitgerust met meekijk functie voor klassikale evaluatie.
  • 1 omgeving welke vervolgens naar meerdere platformen kan worden geëxporteerd en modulair uitbreidbaar is, dus toekomstproof.
  • Eindoverzicht met gemaakte fouten voor evaluatie en strategie besprekingen.
  • Data verzameling voor training optimalisatie.

BESPARING / OPTIMALISATIE

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat VR training een veel betere manier van trainen is omdat "de speler" geïsoleerd is en zo volledig opgaat in de omgeving. Zo is er geen afleiding en kan "de speler" zich beter concentreren en de informatie opnemen. Daarnaast is trainen van gevaarlijke situaties in deze omgevingen een stuk veiliger, goedkoper en efficiënter en kan daarnaast de werkelijkheid (vuur, ontploffingen) veel dichter benaderd worden. Ten derde tonen onderzoeken aan dat door de "fun factor" mensen sneller geneigd zijn zo'n training meerdere malen te doorlopen wat een positieve invloed heeft op hun kennis. Tot slot is alles in de VR omgeving meetbaar en kan zodoende "de speler" in alle opzichten gemeten worden en middels training verbeterd worden, want in de werkelijkheid levens kan redden.